BRANDWEER DEN DOLDER

Jaaroverzicht 2017

14-01-2018

Ieder jaar maken wij de balans op: hoeveel uitrukken hebben wij afgehandeld? Voor welke type meldingen zijn wij uitgerukt en met welke prioriteit? Zo ook voor 2017, een jaar waarin wij maar liefst 152 keer zijn gealarmeerd voor hulpverleningen. Daarmee is de post Den Dolder, zoals ook de afgelopen jaren al het geval was, één van de drukste volledig vrijwillig bemande brandweerkazernes in de regio.

Het aantal uitrukken is niet zo verwonderlijk, gezien het grote aantal risicovolle objecten in ons verzorgingsgebied. Met name de zorgcentra zijn daarbij goed vertegenwoordigd en dat is ook in de alarmeringen terug te zien: 104 keer werd er uitgerukt voor automatische brandmeldingen bij instellingen met een verhoogd risico of verminderd zelfredzame personen. In veel gevallen ging het daarbij om een loze melding, maar afgelopen jaar hebben wij ook weer regelmatig gezien dat lang niet alle automatische brandmeldingen loos alarm zijn.

Trots zijn wij met name op onze uitruktijd bij branden en reanimaties; meldingen waarbij iedere seconde telt. De gemiddelde uitruktijd (de tijd vanaf het moment dat de pieper gaat tot wij de brandweerkazerne uit rijden) lag bij dit type meldingen rond de 3 minuten.

Mede dankzij deze snelle uitruktijd waren wij bij 4 van de 8 meldingen van reanimaties eerder ter plaatse dan een andere hulpdienst (politie of ambulance).

Het verzorgingsgebied van de post Den Dolder beslaat momenteel heel Den Dolder en Lage Vuursche en een deel van Bosch en Duin, Bilthoven-Noord en Soest. Op de kaart met de meldingen van het afgelopen jaar is goed te zien waar wij zijn ingezet. Drie keer rukten wij uit voor bijstand in een ander gebied: twee keer naar Bilthoven (Julianalaan en Burgemeester van der Borchlaan) en één keer naar Amersfoort, waar een grote brand op de Soesterweg een loods in de as legde.

Bijzondere meldingen waren er uiteraard ook. Helaas begon het jaar opnieuw met een serie autobranden. Bij zeker tien auto’s werd geprobeerd brand te stichten. Na het oppakken van twee verdachten door de politie, bleven verdere autobranden gelukkig uit. Wij rukten uit voor assistentie aan de ambulancedienst (samen met de hoogwerker uit Zeist), voor wateroverlast bij mensen thuis, voor gaslekkages en voor kleine buitenbranden. De vele sneeuw die aan het eind van 2017 viel had een verpletterende indruk op de grove dennen, waarvan er veel staan in en om Den Dolder: we rukten ruim tien keer uit voor sneeuw gerelateerde schades.

Nu kunnen we vooruit kijken naar 2018: een jaar waarin de brandweerkazerne wordt opgeknapt. We verwachten nog voor de zomer in het gerenoveerde pand in te kunnen trekken. Met de komst van een aantal flexplekken op de kazerne is er ook de mogelijkheid voor kantoorpersoneel van de VRU om op onze post te werken. Belangrijk, want gezien de vele uitrukken en de risico’s in het gebied is het belangrijk om snel uit te kunnen rukken. Ook in het nieuwe jaar voorzien wij u weer van snelle hulp, maar trekken wij ook weer regelmatig de wijken in om kennis te maken met de inwoners van Den Dolder en waterspelletjes te organiseren voor de kinderen. Wij hopen dat de trend van nieuwe aanmeldingen door gaat zetten, want nieuwe vrijwilligers kunnen we altijd gebruiken! Geïnteresseerd? We horen het heel graag!